Verlaag je BMI met een koolhydraatarm dieet

Je BMI of Body Mass Index is een belangrijke indicator voor hoe gezond jouw huidige gewicht is. Lijd je aan overgewicht, dan weerspiegelt zich dat in een hoge BMI. Dat kan een aantal ernstige gezondheidsproblemen met zich meebrengen, zoals hartproblemen en diabetes. Mensen met overgewicht voelen zich ook vaak minder goed in hun vel. Allemaal goede redenen om die BMI omlaag te halen dus!

Je BMI berekenen

De eerste stap is om jouw BMI te berekenen. Als je weet wat je startpunt is kan je makkelijk je voortgang bijhouden. Op deze pagina kun je makkelijk, snel en accuraat jouw BMI berekenen. Je BMI bereken je heel makkelijk door je gewicht en je lengte op de pagina in te vullen.

Je BMI verlagen

Aangezien je aan je lengte doorgaans niet veel kan veranderen, komt een BMI-verlagend dieet simpelweg neer op gewicht verliezen.
Maar dat is sneller gezegd dan gedaan, want iedereen die ooit heeft geprobeerd om op een blijvende en gezonde manier af te vallen, zal weten dat het geen koud kunstje is.

Natuurlijk afvallen

Er zijn verschillende manieren om een gezond dieet te plannen. Eén van de eenvoudigste diëten is het zogenaamde “Naturally Thin Diet”. Een mooie naam voor een heel simpel principe: je eet gewoon exact hetzelfde als je normaal zou eten, maar dan minder. Je maakt kleinere porties en stopt simpelweg met eten wanneer je geen honger meer hebt. Bovendien doe je je uiterste best om ongezonde snacks zonder voedingswaarde te vermijden.

Dit vraagt heel wat discipline van jouw en van je lichaam, maar het loont de moeite en bovendien is het minder extreem dan sommige andere diëten die je verbieden een hele boel producten te eten. Je verlaagt simpelweg het aantal calorieën dat je eet en daar zal je lichaam op reageren door af te vallen.

Een koolhydraatarm dieet

Maar er zijn ook efficiëntere manieren om af te vallen, want gewoon “minder eten” is niet altijd de snelste en gezondste manier om gewicht te verliezen. Eén van de bekendste diëten in dat opzicht is het koolhydraatarme dieet, gebaseerd op het beroemde Atkins dieet.

De focus van zo’n suikerarm dieet ligt, zoals de naam al doet vermoeden, op het schrappen van bijna alle suikers uit je voeding. Suikers zijn namelijk de favoriete energiebron van ons lichaam en wanneer je geen suikers meer opneemt door je voeding, zal je lichaam in de plaats meer vet gaan verbranden. Met andere woorden: je valt af.

Met een koolhydraatarm gebruik je eigenlijk de inwendige mechanismen van je lichaam om jezelf te doen afvallen. Bovendien moet je niet noodzakelijk minder eten om dit dieet te volgen. Zo lang je de suikers maar schrapt, mag je net zoveel blijven eten als je vroeger deed. Dat kan handig zijn, want op die manier hoef je niet heel de dag honger te lijden, wat vaak erg ongemakkelijk kan zijn.

Een uitgebreid artikel over een koolhydraatarm dieet (inclusief recepten) vind je hier.

Laag in Koolhydraten voor BMI

Wat mag je eten?

Een koolhydraatarm dieet legt wel enkele strenge regels op over wat je mag eten en wat niet. Producten met veel koolhydraten zoals brood, aardappelen, suiker, pasta en ontbijtgranen moet je absoluut vermijden. Ook snoep en frisdrank hebben uiteraard geen plaats in een koolhydraatarm dieet. In plaats daarvan moet je lichaam zijn energie halen uit eiwitten, gezonde vetten en verse groente. Afvallen met eiwitshakes berust ook op ditzelfde principe.

Pas je deze regels consistent toe en bereid je elke dag een lekkere koolhydraatarme maaltijd, dan zal je de resultaten meteen merken.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>