Verkoelende versnaperingen die je beter kunt vermijden

Om op de beste manier van de zomer te genieten, heb je een heerlijk verkoelend drankje nodig. Een groot glas ijskoude frisdrank lijkt hand in hand te gaan met een warme zomerdag, maar de waarheid is dat veel van die verfrissende drankjes niet gezond zijn. We overlopen even enkele verkoelende versnaperingen die je beter kunt vermijden.

Frisdrank

De onbetwiste koning van de verfrissende drankjes is wellicht frisdrank, maar frisdrank bevat erg veel suiker. Dat is, wanneer je probeert af te vallen, heel ongezond. De hoeveelheid suiker in frisdranken wordt vaak onderschat. Kijk bij de volgende cola die je drinkt even op de verpakking en misschien sta je wel versteld van de hoeveelheid suiker die in één glas zit.

Suiker valt ook onder de koolhydraten, en zoals je weet heb je een gezond koolhydraat dieet nodig om succesvol af te vallen.

Laat frisdrank gewoon achterwege, want vaak is een glas water veel beter voor de dorst.

Kiezen voor zogenaamde light of zero varianten is trouwens geen oplossing, want die drankjes bevatten vaak artificiële zoetstoffen die even ongezond zijn als suiker.

Bier

Een fris biertje is even verkoelend als een glas frisdrank bij warm weer, en het is dan ook bijna net zo ongezond. Het overmatig drinken van alcohol is sowieso slecht voor je lichaam en geest, maar buiten dat zijn er nog enkele dingen waarmee je moet rekening houden wanneer het op bier aankomt. Bier bevat namelijk meer calorieën dan je denkt. Een biertje bevat al snel meer dan 150 calorieën en dat is iets dat mensen vaak vergeten. Bovendien wordt het regelmatig drinken van alcohol geassocieerd met enkele ernstige metabole syndromen zoals obesitas, hypertryglicemie, hoge bloeddruk en suikerziekte. Wie dacht dat bier een gezond en smaakvol alternatief was voor frisdrank, had het dus grondig mis.

Vruchtensap

Dezelfde nadelen die gelden voor frisdrank gelden ook voor vruchtensap. Veel vruchtensappen bevatten evenveel suiker als frisdrank. Er is wel een groot verschil tussen versgeperste vruchtensappen en sappen die uit de supermarktrekken komen. Die laatste bevatten vaak veel meer toegevoegde suikers en minder vezels. Een glas versgeperst sinaasappelsap is dus veel minder ongezond dan supermarktsap. Je kunt een uitgebreid verhaal hier lezen.

Sportdrankjes

Sportdrankjes zijn die naam eigenlijk niet echt waardig, want het beste sportdrankje is nog steeds water. Veel mensen geloven dat ze speciale sportdrankjes moeten drinken wanneer ze buiten sporten tijdens de zomermaanden, omdat die sportdrankjes essentiële elektrolyten bevatten die je lichaam tijdens het sporten is kwijtgeraakt.

De waarheid is echter dat je enorm hard moet sporten om zoveel elektrolyten uit te zweten dat je er een speciaal drankje voor moet drinken na je sportprestatie. Sportdrankjes bevatten trouwens vaak grote hoeveelheden suikers. In dat opzicht zijn ze even ongezond als frisdranken. Tenzij in extreme gevallen, drink je dus best gewoon water.

Wat moet je dan wel drinken?

Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel eenvoudig: water. Water bevat alles wat je lichaam verlangt van een verfrissend drankje. Om je dorst te lessen, is water trouwens nog altijd het efficiëntste drankje. Het stroomt overal uit de kraan, is meestal gratis en smaakt zo neutral dat je er makkelijk liters van kan drinken. Sport je veel of is het een erg warme dag buiten, aarzel dan niet om regelmatig een glas water te drinken.

Als je voorzichtig bent met je verkoelende versnaperingen in de zomer zul je zien dat je niet alleen je BMI verlaagd, maar dat jij je ook nog eens veel energieker en fitter voelt.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>