Sporten en koolhydraten

Koolhydraten zijn vaak de oorzaak van overgewicht. Een koolhydraatarm dieet kan daarom een goede uitkomst bieden zoals je in dit artikel kunt lezen. Maar hoe zit dat eigenlijk met sporten? Vaak lees je dat voor goede sportprestaties koolhydraten nodig zijn als bron voor energie. Gaat dit wel samen met afvallen?

Koolhydraten noodzakelijk bij het sporten?

Zijn koolhydraten nodig als je gaat sporten? Het antwoord op deze vraag hangt helemaal af van je eigen doelstelling.

Wil je echte topprestaties leveren op sport gebied dan zijn koolhydraten simpel weg nodig om te presteren. Koolhydraten zijn de enige bron van energie die je lichaam direct een enorme boost aan energie kunnen geven. Het is niet vreemd voor topsporters om een voorraad van wel 3.200 kcal op te bouwen bij een sportprestatie van zo’n 1,5 uur. Na een intensieve inspanning zijn alle koolhydraten verbrand en merkt de sporter ook dat hij leeg begint te raken. De fut gaat er uit en het lichaam schreeuwt om nieuwe energie of rust. Het is echter niet zo dat je even vlak voor de sportprestatie zo veel koolhydraten kunt eten. Echte topsporters beginnen al dagen voor de sportprestatie met het eten van grote hoeveelheden aan koolhydraatrijke voeding.

Dit is anders als je puur aan het sporten bent om snel af te vallen. Dan is je doelstelling anders, namelijk heel snel afvallen. Gebruik dan niet meer koolhydraten maar stap vooral over op een koolhydraatarm dieet. Bescherm daarbij je spiermassa door voldoende eiwitten te eten. In een goed koolhydraatarm dieet komen voldoende eiwitten voor. Meestal in de vorm van eiwitshakes, poeders of producten die rijk zijn aan eiwitten.

Sportdranken nodig bij sporten?

Tegenwoordig zie je overal om je heen mensen in de weer met sportdrankjes. Zelfs bij de pupillen op het voetbalveld wordt het al gedronken. Feitelijk is een sportdrankje niets meer dan een mix van suiker, water en zouten. Het zorgt ervoor dat je lichaam vocht beter vast houdt. Voor amateur sporters die op laag niveau sporten is zoiets helemaal niet nodig. Drink voldoende water en je lichaam droogt echt niet uit bij het sporten. Nadeel van de sportdrankjes is namelijk dat je alle suikers die er in zitten wel moet verbranden omdat ze er anders als vet achter blijven in het lichaam.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>