Koolhydraatarme snacks

Ook al voelen we ons super goed met een gezond eetschema, zo nu en dan hebben we behoefte aan een snack. Als dat moment er is, vergrijpen we ons soms aan het eerste beste kant-en-klaar stuk voedsel dat in de (koel)kast ligt. Kleine gewoontes maken na een jaar de grootste verschillen.

Neem je bijvoorbeeld 3 keer per week een schaaltje chips in plaats van 75 gram olijven als snack, dan krijg je jaarlijks 54.000 calorieën binnen. Dat is 6 kilo vet verspreid over alle plaatsen van je lichaam.

Gezond snacken kan de doorslaggevende factor zijn in het behalen en behouden van jouw streefgewicht. De 5 onderstaande koolhydraatarme snacks zijn gezond, snel en besparen je een hele hoop calorieën.

1. Gekookt eitje

Koolhydraten worden snel verteerd en verlaten daarom snel je maag. Een niet gevulde maag maakt het hormoon ghreline aan waardoor je direct honger krijgt. Een gekookte eitje bevat eiwitten, goede cholesterol (LDL) en gezonde vetten die niet snel afgebroken worden door je maag.

Hierdoor voorkom je hongergevoel. Bovendien kun je gekookte eieren een paar dagen in de koelkast bewaren, zodat je direct een gezonde snack binnen handbereik hebt.

2. Wortel met hummus

Wortels zijn vitaminebommen. Ze bevatten: vitamine A, C, B1, B2, B3, B5, B6, B12 en E en nog een handvol mineralen. Over de gezondheidsvoordelen van wortels kun je een heel hoofdstuk vol schrijven.

Dip de wortels in hummus (bij voorkeur zelfgemaakt) voor een scherpere smaak.

3. Olijven met feta

Olijven (zwarte of groene) zitten vol belangrijke vetzuren en essentiële mineralen en spoorelementen. Verder beschermen olijven je maag. Je maag is verantwoordelijk voor 60% van je immuunsysteem en produceert 95% van alle serotonine (het gelukhormoon).

4. Augurken

Snel afvallen gaat uitstekend samen met het snacken op augurken. In 100 gram augurk zitten 8 calorieën. Hoewel augurken niet bijzonder super gezond zijn, bevatten ze Vitamine K (dat bloedstollingen voorkomt) en kan het geen kwaad om regelmatig te snacken op deze koolhydraatarme en caloriearme snack.

5. Een handje noten

Vooral walnoten hebben een hoge verhouding onverzadigde vetten (gunstig voor je gezondheid). Noten zitten vol met mineralen zoals magnesium, selenium, omega-3 vetzuren, zink, kopen en fosfor.

Kies altijd voor ongebrande en ongezouten noten.

Alles in mate

De bovenstaande 5 koolhydraatarme snacks zijn gezond, maar om af te vallen dien je ze met mate te consumeren. Het duurt doorgaans 20 minuten voordat je maag het signaal van verzadiging geeft aan je brein. Heb je na een snack nog steeds honger, geef het dan even de tijd (of snack op een komkommer).

Een volledig koolhydraatarm dieet plan vind je hier.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>