Diëten populair onder crossfitters

CrossFit is een manier van fitness waarbij er getraind wordt binnen functionele bewegingen. Deze functionele bewegingen worden constant gevarieerd uitgevoerd onder een hoge intensiteit. Dit zorgt ervoor dat je veel verbrand en erg veel van je lichaam gebruikt tijdens zo’n WOD (workout of the day). Dit is een workout die elke dag anders is zodat je lichaam elke keer uitgedaagd wordt en je dus niet went aan een vast schema. Dit zorgt er wel voor dat voeding erg belangrijk is voor een crossfitter, waar we het nu over gaan hebben.

Paleo dieet bij crossfitters

Het paleo dieet is een veel voorkomend dieet dat gebruikt wordt door crossfitters. Het paleo dieet is een caveman dieet wat ook wel het jager-verzamelaars dieet wordt genoemd. Het is meer een levensstijl en een principe in plaats van een dieet. Het ‘’dieet’’ bestaat uit natuurlijke voeding dat niet bewerkt is. Bijna alles wat bewerkt ligt valt dus niet onder paleo. Wat er wel onder valt is vlees, vis, eieren, groenten, fruit, noten en zaden. Ook wordt er binnen het paleo principe geen granen en dus brood gegeten.

Eet wat je nodig hebt bij crossfitters

Ook veel professionele CrossFit atleten maken geen gebruik van het paleo only dieet, omdat dit simpelweg te weinig energie zou leveren. Als je kijkt naar een professionele CrossFit atleet zoals rich froning is het moeilijk om te leven op een paleo dieet omdat hij meerdere trainingssessies op een dag heeft en dus ook erg veel moet eten. Hij traint in verschillende onderdelen zoals gymnastiek, denk aan handstand push ups terwijl hij dezelfde dag bijvoorbeeld nog een zware strongman training moet doen met farmer walks. Hij moet veel calorieën binnen krijgen voor zowel energie als herstel van zijn trainingen, dit gaat echter erg moeilijk met een paleo dieet en vandaar dat zulke atleten dus bijvoorbeeld wel veel granen en suikers eten.

Welk dieet is voor mij geschikt?

Dit is per persoon verschillend. Als je wilt afvallen is het paleo dieet super handig omdat je onnodige suikers vermijd. Als je bijvoorbeeld meer dan één keer op een dag moet trainen en ook nog eens spiermassa aan wilt zetten is het handig om meer te eten dan alleen op de paleo wijze.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>