Koolhydraatarme snacks

Ook al voelen we ons super goed met een gezond eetschema, zo nu en dan hebben we behoefte aan een snack. Als dat moment er is, vergrijpen we ons soms aan het eerste beste kant-en-klaar stuk voedsel dat in de (koel)kast ligt. Kleine gewoontes maken na een jaar de grootste verschillen.

Neem je bijvoorbeeld 3 keer per week een schaaltje chips in plaats van 75 gram olijven als snack, dan krijg je jaarlijks 54.000 calorieën binnen. Dat is 6 kilo vet verspreid over alle plaatsen van je lichaam.

Gezond snacken kan de doorslaggevende factor zijn in het behalen en behouden van jouw streefgewicht. De 5 onderstaande koolhydraatarme snacks zijn gezond, snel en besparen je een hele hoop calorieën.

1. Gekookt eitje

Koolhydraten worden snel verteerd en verlaten daarom snel je maag. Een niet gevulde maag maakt het hormoon ghreline aan waardoor je direct honger krijgt. Een gekookte eitje bevat eiwitten, goede cholesterol (LDL) en gezonde vetten die niet snel afgebroken worden door je maag.

Hierdoor voorkom je hongergevoel. Bovendien kun je gekookte eieren een paar dagen in de koelkast bewaren, zodat je direct een gezonde snack binnen handbereik hebt.

2. Wortel met hummus

Wortels zijn vitaminebommen. Ze bevatten: vitamine A, C, B1, B2, B3, B5, B6, B12 en E en nog een handvol mineralen. Over de gezondheidsvoordelen van wortels kun je een heel hoofdstuk vol schrijven.

Dip de wortels in hummus (bij voorkeur zelfgemaakt) voor een scherpere smaak.

3. Olijven met feta

Olijven (zwarte of groene) zitten vol belangrijke vetzuren en essentiële mineralen en spoorelementen. Verder beschermen olijven je maag. Je maag is verantwoordelijk voor 60% van je immuunsysteem en produceert 95% van alle serotonine (het gelukhormoon).

4. Augurken

Snel afvallen gaat uitstekend samen met het snacken op augurken. In 100 gram augurk zitten 8 calorieën. Hoewel augurken niet bijzonder super gezond zijn, bevatten ze Vitamine K (dat bloedstollingen voorkomt) en kan het geen kwaad om regelmatig te snacken op deze koolhydraatarme en caloriearme snack.

5. Een handje noten

Vooral walnoten hebben een hoge verhouding onverzadigde vetten (gunstig voor je gezondheid). Noten zitten vol met mineralen zoals magnesium, selenium, omega-3 vetzuren, zink, kopen en fosfor.

Kies altijd voor ongebrande en ongezouten noten.

Alles in mate

De bovenstaande 5 koolhydraatarme snacks zijn gezond, maar om af te vallen dien je ze met mate te consumeren. Het duurt doorgaans 20 minuten voordat je maag het signaal van verzadiging geeft aan je brein. Heb je na een snack nog steeds honger, geef het dan even de tijd (of snack op een komkommer).

Een volledig koolhydraatarm dieet plan vind je hier.

Gezonde recepten

1 van de belangrijkste dingen met afvallen is dat je de juiste recepten in je hand hebt. Je moet weten wat je moet eten. Je kunt nog wel zo hard sporten en proberen zo weinig te eten, je lichaam moet gewoon de juiste middelen binnen krijgen. Je lichaam heeft namelijk gewoon stoffen nodig om goed te kunnen werken en goed te kunnen functioneren. Daarom is het ook belangrijk om een goed en uitgebreid receptenboekje bij de hand te hebben zodat je precies weet wat je moet eten. En wat dacht je van de tussendoortjes. Veel mensen denken dat je niks meer tussen de 3 hoofd maaltijden mag eten maar niks is minder waar. Wat dacht je van een lekker appeltje? Daarom is het belangrijk om te kiezen voor een goed afslank receptenboek dat je goed kan volgen en waar je nog eens echt iets aan hebt.

Het 7×7 afslank receptenboek
Het 7×7 afslank receptenboek is dé oplossing voor mensen die willen afvallen. Het is zo, volgens het boek en volgens de reviews die de mensen over het boek op de site achter laten, dat je hartstikke lekker en gezond kan eten. Veel mensen kennen namelijk niet alle groenten en alle heerlijke gerechten. Door dit boek hebben ze geleerd dat ze lekker eten ook kunnen combineren met gezond eten. Daarnaast staat er een zeer groot aanbod aan recepten uit en heb je zelf ook altijd wel de keus. Als het ene recept je echt totaal niet aanspreekt kan je er altijd voor kiezen om voor het andere recept te gaan. Het is echt belangrijk om op tijd te beginnen met af te vallen. Er zijn namelijk heel veel gevolgen voor mensen met overwicht. Je kunt veel sneller een ziekte krijgen en er zijn veel meer ziektes te krijgen. Het is dan ook belangrijk dat als je dit leest en je hebt overwicht (dat weet je best wel van jezelf) om te beginnen met af te vallen. Kies er dan voor om direct het 7×7 afslank receptenboek te kopen via : www.nuafslanken.nl/gezonde-recepten. Zo zorg je voor een goede start!

Sporten en koolhydraten

Koolhydraten zijn vaak de oorzaak van overgewicht. Een koolhydraatarm dieet kan daarom een goede uitkomst bieden zoals je in dit artikel kunt lezen. Maar hoe zit dat eigenlijk met sporten? Vaak lees je dat voor goede sportprestaties koolhydraten nodig zijn als bron voor energie. Gaat dit wel samen met afvallen?

Koolhydraten noodzakelijk bij het sporten?

Zijn koolhydraten nodig als je gaat sporten? Het antwoord op deze vraag hangt helemaal af van je eigen doelstelling.

Wil je echte topprestaties leveren op sport gebied dan zijn koolhydraten simpel weg nodig om te presteren. Koolhydraten zijn de enige bron van energie die je lichaam direct een enorme boost aan energie kunnen geven. Het is niet vreemd voor topsporters om een voorraad van wel 3.200 kcal op te bouwen bij een sportprestatie van zo’n 1,5 uur. Na een intensieve inspanning zijn alle koolhydraten verbrand en merkt de sporter ook dat hij leeg begint te raken. De fut gaat er uit en het lichaam schreeuwt om nieuwe energie of rust. Het is echter niet zo dat je even vlak voor de sportprestatie zo veel koolhydraten kunt eten. Echte topsporters beginnen al dagen voor de sportprestatie met het eten van grote hoeveelheden aan koolhydraatrijke voeding.

Dit is anders als je puur aan het sporten bent om snel af te vallen. Dan is je doelstelling anders, namelijk heel snel afvallen. Gebruik dan niet meer koolhydraten maar stap vooral over op een koolhydraatarm dieet. Bescherm daarbij je spiermassa door voldoende eiwitten te eten. In een goed koolhydraatarm dieet komen voldoende eiwitten voor. Meestal in de vorm van eiwitshakes, poeders of producten die rijk zijn aan eiwitten.

Sportdranken nodig bij sporten?

Tegenwoordig zie je overal om je heen mensen in de weer met sportdrankjes. Zelfs bij de pupillen op het voetbalveld wordt het al gedronken. Feitelijk is een sportdrankje niets meer dan een mix van suiker, water en zouten. Het zorgt ervoor dat je lichaam vocht beter vast houdt. Voor amateur sporters die op laag niveau sporten is zoiets helemaal niet nodig. Drink voldoende water en je lichaam droogt echt niet uit bij het sporten. Nadeel van de sportdrankjes is namelijk dat je alle suikers die er in zitten wel moet verbranden omdat ze er anders als vet achter blijven in het lichaam.

Heerlijk uit eten in Breda

Het is lekker weer. Het is weer zomer en dat betekent dat het weer eens tijd word om uit eten te gaan. Als je in de omgeving van Breda woont of eens in de buurt bent van Breda is het zeker zinvol om uit eten in Breda te gaan. Uit eten in Breda is dan ook echt een aanrader. Er zijn meer dan genoeg restaurants te vinden om in Breda uit eten te gaan en dus vind je ook altijd wel wat lekkers. Ook is het zo dat omdat Breda een grote stad is en er vrij veel nationaliteiten zijn er ook veel verschillende restaurants met verschillende keukens zijn. Dus naar wat voor restaurant je ook op zoek bent, in Breda zit je altijd wel goed!

Aanraders

De aanraders van restaurants in Breda zijn:

– “t Stief Kwartierke. Dit is een restaurant dat al meer dan 30 jaar bestaat. Je kunt er echt heerlijk eten voor een mooie prijs. Daarnaast is het restaurant erg leuk en sfeervol ingericht en is de bediening erg vriendelijk. Iets wat natuurlijk ook wel belangrijk is.

– Een tweede aanrader is Restaurant Zuyd. Zij zijn gevestigde in een drukke winkelstraat en zijn dus goed bereikbaar. Het is luxe, stijlvol, en zakelijk. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in de Franse keuken.

– Een derde aanraders als restaurant in Breda is Bouvigne Paradijs. Hier ga je heerlijk genieten van de oosterse keuken. Deze wordt voor je klaargemaakt, vanaf de plaat of in warmhoudplaten. Je mag hier onbeperkt eten. Ze hebben hiervoor van alles wat je nodig hebt om een avondje heerlijk te genieten van diverse gerechten.

Diëten populair onder crossfitters

CrossFit is een manier van fitness waarbij er getraind wordt binnen functionele bewegingen. Deze functionele bewegingen worden constant gevarieerd uitgevoerd onder een hoge intensiteit. Dit zorgt ervoor dat je veel verbrand en erg veel van je lichaam gebruikt tijdens zo’n WOD (workout of the day). Dit is een workout die elke dag anders is zodat je lichaam elke keer uitgedaagd wordt en je dus niet went aan een vast schema. Dit zorgt er wel voor dat voeding erg belangrijk is voor een crossfitter, waar we het nu over gaan hebben.

Paleo dieet bij crossfitters

Het paleo dieet is een veel voorkomend dieet dat gebruikt wordt door crossfitters. Het paleo dieet is een caveman dieet wat ook wel het jager-verzamelaars dieet wordt genoemd. Het is meer een levensstijl en een principe in plaats van een dieet. Het ‘’dieet’’ bestaat uit natuurlijke voeding dat niet bewerkt is. Bijna alles wat bewerkt ligt valt dus niet onder paleo. Wat er wel onder valt is vlees, vis, eieren, groenten, fruit, noten en zaden. Ook wordt er binnen het paleo principe geen granen en dus brood gegeten.

Eet wat je nodig hebt bij crossfitters

Ook veel professionele CrossFit atleten maken geen gebruik van het paleo only dieet, omdat dit simpelweg te weinig energie zou leveren. Als je kijkt naar een professionele CrossFit atleet zoals rich froning is het moeilijk om te leven op een paleo dieet omdat hij meerdere trainingssessies op een dag heeft en dus ook erg veel moet eten. Hij traint in verschillende onderdelen zoals gymnastiek, denk aan handstand push ups terwijl hij dezelfde dag bijvoorbeeld nog een zware strongman training moet doen met farmer walks. Hij moet veel calorieën binnen krijgen voor zowel energie als herstel van zijn trainingen, dit gaat echter erg moeilijk met een paleo dieet en vandaar dat zulke atleten dus bijvoorbeeld wel veel granen en suikers eten.

Welk dieet is voor mij geschikt?

Dit is per persoon verschillend. Als je wilt afvallen is het paleo dieet super handig omdat je onnodige suikers vermijd. Als je bijvoorbeeld meer dan één keer op een dag moet trainen en ook nog eens spiermassa aan wilt zetten is het handig om meer te eten dan alleen op de paleo wijze.

Informatie over Eiwitshakes

Wat is een Eiwitshake?

In dit artikel gaan wij u uitleggen wat nou exact een Eiwitshake inhoud. Wellicht weet u dat het iets met sporten en of fitness te maken heeft. Laat u daarom introduceren met de Eiwitshake en wie weet drink jij morgen ook je eerste shake. Proost op uw gezondheid.

Waaruit bestaat een Eiwitshake?

Elke Eiwitshake ontstaat uit de volgende belangrijke componenten namelijk als bijproduct tijdens de productie van kaas en melk. Whey eiwit bestaat voor 50% uit melksuikers ook wel lactose genoemd en voor de rest uit koemelk Ondanks het zuiveren blijven er zeker vitaminen en mineralen in de Whey eiwitten achter. Whey poeder ontstaat hierin tegen als je al het water ui de koelmelk weghaalt. Je hebt tegenwoordig verschillende soorten Whey vormen namelijk:

Een concentraat van Whey, erg goedkoop.

Een Isolaat van Whey, deze bevat ruim 90 procent eiwit

Een Hydrolisaat van Whey dit is de meest diverse vorm voor een goede opname en weinig lactose.

Wil je voor kwaliteit gaan dan is het Whey Hydrolisaat absoluut de beste keuze.

Hoe werkt een Eiwitshake in je lichaam?

Omdat een Shake bestaande uit eiwitten sneller in je lichaam wordt opgenomen dan ander voedsel bereikt het natuurlijk eerder o.a. De spieren. Deze eiwitshake helpt dus mee aan het snelle herstel omdat je spieren tijdens het trainen feitelijk beschadigd raken. Na het trainen moet je deze dus eerst weer laten herstellen en hier helpt de Eiwitshake enorm aan mee. Omdat een eiwitshake gedurende de dag zijn energie afgeeft is het erg goede voeding voor en na het trainen.

Wil je meer over eiwitshakes weten of heb je echt zin om ook te gaan sporten? Neem dan snel een kijkje op EiwitshakeStore.nl de website met honderden sportvoeding producten voor jong en oud.

 

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Er zijn tegenwoordig honderden diëten beschikbaar waarvan er ook veel tussen zitten die je binnen de kortste tijd enorm veel kilo’s laten afvallen. Laat je niet misleiden door deze uitspraken en kies voor een goed dieet dat je stabiel laat afvallen zoals het koolhydraatarm dieet. Er zijn verschillende diëten die hieronder vallen zoals het Atkins dieet, het zone dieet, het proteïne dieet en natuurlijk ook het eiwittendieet. Al deze diëten zijn erop gericht om het aantal koolhydraten ver te laten dalen. Natuurlijk zijn ze allen anders en zijn er zelfs onder de koolhydraten arme diëten verschillen. Uit deze diëten kun je het dieet kiezen dat het beste bij je past.

Atkins dieet

Als er gesproken wordt over een koolhydraten arm dieet dan gaat het vaak over het Atkins dieet. In de beginfase van het Atkins dieet mogen de volgers helemaal geen koolhydraten eten. Geen simpele koolhydraten maar ook geen complexe en suikers zijn al helemaal verboden. Door dit alles te schrappen uit het dieet raakt het lichaam in ketose. Dit is een staat van het lichaam waarmee het lichaam de vetten begint te verbranden om aan energie te komen.

Ketose

Als ketose plaatsvindt dan verandert de werking van het lichaam en verbrand het lichaam meer vetten dan normaal. Als je wilt afvallen is dit natuurlijk perfect. Er is echter wel een nadeel. Als er weinig tot geen koolhydraten gegeten worden kunnen er bijwerkingen optreden zoals hoofdpijn, moeheid en stemmingswisselingen. Dit maakt het soms erg moeilijk om je te houden aan het dieet. Het voordeel van het dieet is dat je veel vlees mag eten. Je kunt bijvoorbeeld kip blijven eten, biefstuk of vis. Als je van salades houdt dan is dit dieet niet moeilijk vol te houden.

Gewicht verliezen

Er zijn vele manieren om veel gewicht te verliezen in een korte periode. Echter de meeste van ons zullen dan hongerig en ontevreden zijn. Als u niet beschikt over ijzeren wilskracht, dan zal de honger ertoe leiden dat u snel opgeeft

Het 3-stappenplan beschreven hier zal je helpen:

Stap 1 – Verminder je eetlust.

Om snel gewicht te verliezen, zonder honger. Elimineer dan suikers en zetmeel

Het belangrijkste onderdeel is om suikers en zetmeel (koolhydraten) uit je dieet te verwijderen.

Dit zijn de voedingsmiddelen die insulinesecretie het meest stimuleren. Als je het nog niet wist, insuline is de belangrijkste vetopslag hormoon in het lichaam. Als insuline naar beneden gaat, heeft het een gemakkelijkere tijd om uit de vetreserves van het lichaam begint te branden vetten in plaats van koolhydraten. Een ander voordeel van het verlagen van de insuline is dat uw nieren de overtollige natrium en water uit je lichaam kunnen afstoten. Tot slot het verwijderen van suikers en zetmeel (koolhydraten) uit je dieet zal uw insuline niveaus verlagen, en je eetlust en je gewicht verliezen zonder honger.

Stap 2 – Eet eiwit, vet en groenten

Elk van uw maaltijden moet een eiwitbron, een vette bron en low-carb groenten bevatten. De bouw van uw maaltijden op deze manier automatisch breng je inname van koolhydraten in de aanbevolen range van 20-50 gram per dag. Eiwitbronnen: Vlees – Rundvlees, kip, varkensvlees, lamsvlees, spek, etc.

Vis en schaaldieren – Zalm, forel, garnalen, kreeften, etc. Eieren – Omega-3 verrijkte of geweid eieren zijn best. Eiwit is de macronutriënten die het meest bijdraagt ??aan de volheid en het eten van voldoende eiwitten kan je metabolisme (5) te verhogen.

Groenten, broccoli, bloemkool, spinazie, boerenkool, spruitjes, kool, snijbiet, sla, komkommer en selderij.

Er is geen reden om te vrezen dat deze natuurlijke vetten schadelijk zijn. Nieuwe studies tonen aan dat verzadigd vet hart-en vaatziekten risico niet verhogen. Om jouw maaltijden goed samen te stellen, controleer de low carb maaltijd plan en stel aan de hand van deze lijst low carb recepten samen.

Gezonde vetten

Stap 3 (Optioneel) – Oefening 3-4 keer per week

Als je wil afvallen is sport heel erg belangrijk. Sporten is iets dat je minimaal 2 – 3 keer per week hoort te doen. De beste optie is om naar de sportschool te gaan en dan wel 3-4 keer per week. Doe een warming-up, til gewichten, dan strekken. Als je nieuw bent in de sportschool, vraag dan een trainer voor wat advies. Door het heffen van gewichten, zal u een paar calorieën verbranden en voorkomen dat je metabolisme vertraagt, dat is een veel voorkomende bijwerking van het verliezen van gewicht

Studies over low-carb diëten laten zien dat je zelfs een beetje van de spieren kan krijgen terwijl je een aanzienlijke hoeveelheid lichaamsvet kan verliezen. Als het heffen van gewichten geen optie voor je is, dan is het doen van wat makkelijker cardio workouts zoals hardlopen, joggen, zwemmen of wandelen ook goed.

Lekker joggen

Verkoelende versnaperingen die je beter kunt vermijden

Om op de beste manier van de zomer te genieten, heb je een heerlijk verkoelend drankje nodig. Een groot glas ijskoude frisdrank lijkt hand in hand te gaan met een warme zomerdag, maar de waarheid is dat veel van die verfrissende drankjes niet gezond zijn. We overlopen even enkele verkoelende versnaperingen die je beter kunt vermijden.

Frisdrank

De onbetwiste koning van de verfrissende drankjes is wellicht frisdrank, maar frisdrank bevat erg veel suiker. Dat is, wanneer je probeert af te vallen, heel ongezond. De hoeveelheid suiker in frisdranken wordt vaak onderschat. Kijk bij de volgende cola die je drinkt even op de verpakking en misschien sta je wel versteld van de hoeveelheid suiker die in één glas zit.

Suiker valt ook onder de koolhydraten, en zoals je weet heb je een gezond koolhydraat dieet nodig om succesvol af te vallen.

Laat frisdrank gewoon achterwege, want vaak is een glas water veel beter voor de dorst.

Kiezen voor zogenaamde light of zero varianten is trouwens geen oplossing, want die drankjes bevatten vaak artificiële zoetstoffen die even ongezond zijn als suiker.

Bier

Een fris biertje is even verkoelend als een glas frisdrank bij warm weer, en het is dan ook bijna net zo ongezond. Het overmatig drinken van alcohol is sowieso slecht voor je lichaam en geest, maar buiten dat zijn er nog enkele dingen waarmee je moet rekening houden wanneer het op bier aankomt. Bier bevat namelijk meer calorieën dan je denkt. Een biertje bevat al snel meer dan 150 calorieën en dat is iets dat mensen vaak vergeten. Bovendien wordt het regelmatig drinken van alcohol geassocieerd met enkele ernstige metabole syndromen zoals obesitas, hypertryglicemie, hoge bloeddruk en suikerziekte. Wie dacht dat bier een gezond en smaakvol alternatief was voor frisdrank, had het dus grondig mis.

Vruchtensap

Dezelfde nadelen die gelden voor frisdrank gelden ook voor vruchtensap. Veel vruchtensappen bevatten evenveel suiker als frisdrank. Er is wel een groot verschil tussen versgeperste vruchtensappen en sappen die uit de supermarktrekken komen. Die laatste bevatten vaak veel meer toegevoegde suikers en minder vezels. Een glas versgeperst sinaasappelsap is dus veel minder ongezond dan supermarktsap. Je kunt een uitgebreid verhaal hier lezen.

Sportdrankjes

Sportdrankjes zijn die naam eigenlijk niet echt waardig, want het beste sportdrankje is nog steeds water. Veel mensen geloven dat ze speciale sportdrankjes moeten drinken wanneer ze buiten sporten tijdens de zomermaanden, omdat die sportdrankjes essentiële elektrolyten bevatten die je lichaam tijdens het sporten is kwijtgeraakt.

De waarheid is echter dat je enorm hard moet sporten om zoveel elektrolyten uit te zweten dat je er een speciaal drankje voor moet drinken na je sportprestatie. Sportdrankjes bevatten trouwens vaak grote hoeveelheden suikers. In dat opzicht zijn ze even ongezond als frisdranken. Tenzij in extreme gevallen, drink je dus best gewoon water.

Wat moet je dan wel drinken?

Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel eenvoudig: water. Water bevat alles wat je lichaam verlangt van een verfrissend drankje. Om je dorst te lessen, is water trouwens nog altijd het efficiëntste drankje. Het stroomt overal uit de kraan, is meestal gratis en smaakt zo neutral dat je er makkelijk liters van kan drinken. Sport je veel of is het een erg warme dag buiten, aarzel dan niet om regelmatig een glas water te drinken.

Als je voorzichtig bent met je verkoelende versnaperingen in de zomer zul je zien dat je niet alleen je BMI verlaagd, maar dat jij je ook nog eens veel energieker en fitter voelt.

Verlaag je BMI met een koolhydraatarm dieet

Je BMI of Body Mass Index is een belangrijke indicator voor hoe gezond jouw huidige gewicht is. Lijd je aan overgewicht, dan weerspiegelt zich dat in een hoge BMI. Dat kan een aantal ernstige gezondheidsproblemen met zich meebrengen, zoals hartproblemen en diabetes. Mensen met overgewicht voelen zich ook vaak minder goed in hun vel. Allemaal goede redenen om die BMI omlaag te halen dus!

Je BMI berekenen

De eerste stap is om jouw BMI te berekenen. Als je weet wat je startpunt is kan je makkelijk je voortgang bijhouden. Op deze pagina kun je makkelijk, snel en accuraat jouw BMI berekenen. Je BMI bereken je heel makkelijk door je gewicht en je lengte op de pagina in te vullen.

Je BMI verlagen

Aangezien je aan je lengte doorgaans niet veel kan veranderen, komt een BMI-verlagend dieet simpelweg neer op gewicht verliezen.
Maar dat is sneller gezegd dan gedaan, want iedereen die ooit heeft geprobeerd om op een blijvende en gezonde manier af te vallen, zal weten dat het geen koud kunstje is.

Natuurlijk afvallen

Er zijn verschillende manieren om een gezond dieet te plannen. Eén van de eenvoudigste diëten is het zogenaamde “Naturally Thin Diet”. Een mooie naam voor een heel simpel principe: je eet gewoon exact hetzelfde als je normaal zou eten, maar dan minder. Je maakt kleinere porties en stopt simpelweg met eten wanneer je geen honger meer hebt. Bovendien doe je je uiterste best om ongezonde snacks zonder voedingswaarde te vermijden.

Dit vraagt heel wat discipline van jouw en van je lichaam, maar het loont de moeite en bovendien is het minder extreem dan sommige andere diëten die je verbieden een hele boel producten te eten. Je verlaagt simpelweg het aantal calorieën dat je eet en daar zal je lichaam op reageren door af te vallen.

Een koolhydraatarm dieet

Maar er zijn ook efficiëntere manieren om af te vallen, want gewoon “minder eten” is niet altijd de snelste en gezondste manier om gewicht te verliezen. Eén van de bekendste diëten in dat opzicht is het koolhydraatarme dieet, gebaseerd op het beroemde Atkins dieet.

De focus van zo’n suikerarm dieet ligt, zoals de naam al doet vermoeden, op het schrappen van bijna alle suikers uit je voeding. Suikers zijn namelijk de favoriete energiebron van ons lichaam en wanneer je geen suikers meer opneemt door je voeding, zal je lichaam in de plaats meer vet gaan verbranden. Met andere woorden: je valt af.

Met een koolhydraatarm gebruik je eigenlijk de inwendige mechanismen van je lichaam om jezelf te doen afvallen. Bovendien moet je niet noodzakelijk minder eten om dit dieet te volgen. Zo lang je de suikers maar schrapt, mag je net zoveel blijven eten als je vroeger deed. Dat kan handig zijn, want op die manier hoef je niet heel de dag honger te lijden, wat vaak erg ongemakkelijk kan zijn.

Een uitgebreid artikel over een koolhydraatarm dieet (inclusief recepten) vind je hier.

Laag in Koolhydraten voor BMI

Wat mag je eten?

Een koolhydraatarm dieet legt wel enkele strenge regels op over wat je mag eten en wat niet. Producten met veel koolhydraten zoals brood, aardappelen, suiker, pasta en ontbijtgranen moet je absoluut vermijden. Ook snoep en frisdrank hebben uiteraard geen plaats in een koolhydraatarm dieet. In plaats daarvan moet je lichaam zijn energie halen uit eiwitten, gezonde vetten en verse groente. Afvallen met eiwitshakes berust ook op ditzelfde principe.

Pas je deze regels consistent toe en bereid je elke dag een lekkere koolhydraatarme maaltijd, dan zal je de resultaten meteen merken.